Sidvisningar förra veckan

18 augusti 2011

Ett personligt mål

Den här bloggen handlar ju mestadels om Agnes. Men från och med nu tänkte jag flika in en liten tråd här som handlar om mig.

Jag har alltid tränat och hållit igång på olika sätt. Förutom under studieåren, då var det väl ganska sporadiskt med träning. Då bestod dagsmotionen av att hålla i ölflaskor och kurslitteratur. På sin höjd.

För mig har det varit rätt jobbigt ibland det här med att hålla sig i form. Detta för att jag tröttnar på ALLT. Det känns som om jag provat varenda grej som finns därute. Allt är roligt till en början, efter någon månad dalar intresset för att slutligen självdö.

Nu har jag hittat en träningform som kan vara den med stort T. Löpning.
Det som varit det allra tråkigaste har plötsligt blivit roligt.
Vad har egentligen hänt? Är det jag som förändrats, kanske har jag mer tålamod nu än förr. Vad vet jag.
Att springa har blivit min ventil. Att få rensa hjärnan och bara kuta. Det ger mig otroligt mycket.

Nu till mitt personliga mål. Innan jag blev gravid vägde jag 60 kg. Varken mer eller mindre. Nu väger jag 63,6 kg. Jag vill gärna tappa de där 3,6 kilona.
Detta är inte för att jag är besatt av vad jag väger, absolut inte. Jag väger mig mycket sällan. Jag trivs bäst i min kropp när jag väger 60 kg.Så från och med idag kommer jag att väga mig varje vecka för att se om jag gör några framsteg med min träning. Nu vet ju jag att man inte alltid går ner i vikt när man tränar, fett blir muskler och muskler väger mer. Jag kan på tok för lite om träning och kostlära för att veta hur jag ska göra, tänka och äta för att maximera förbränning etc.

Tänkte komplettera vägning med att mäta midjemått.

Det övergripande målet är förstås inte att gå ner i vikt. Jag vill vara en god förebild för Agnes, bli starkare och smidigare, piggare. Jag känner redan nu att jag har mer energi än förut. Jag tränar för en god framtida hälsa. I nuläget springer jag ca 5 km 2-3 ggr/vecka.

Jag kommer inte att justera min diet något utan fortsätta att äta vad jag vill. Som jag alltid har gjort. Vill jag äta 10 chokladkakor på en dag så gör jag det.

Så. Jag har ju sprungit ett par månader men idag väger jag 63,5 kg. Midjemåttet är 69 cm. Får se vad det blir nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar