Sidvisningar förra veckan

18 augusti 2011

Att ge sitt barn en bra självkänsla

Jag fortsätter att spinna vidare lite på det här med barnuppfostran i dagens inlägg.
Att Agnes ska få en bra självkänsla är ett av mina största mål här i livet.

Därför gör jag nu lite research inom området, för att i största möjliga mån undvika de fallgropar som är så lätta att trilla i.

Som förälder händer det ofta att man agerar utan att fundera särskilt mycket över varför man gör eller säger som man faktiskt gör. Anledningen till detta kan vara många. I flertalet fall tror jag att det beror på vad man själv har lärt sig under sin egen barndom samt hur man formats av samhällets normer och värderingar.

Jag fick ett tips häromdagen, av Lisa. Hon tipsade mig om författaren Jesper Juul.
Jag googlade (såklart) och fick fram några tidningartiklar samt en del böcker han skrivit. Enligt honom är det extremt vanligt att vi svenskar tror att vi ger våra barn god självkänsla genom att berömma dem, och deras prestationer.

Vi tar ett exempel: En liten flicka som åker rutschkana i en lekpark ropar förtjust till sin mamma:- Titta titta! Varpå mamman svarar:- Åh Vad duktig du är, vad bra det går!
Det flickan vill är att få sin känsla bekräftad, inte få bekräftat hur duktig hon är eller hur bra hon är på att åka rutschbana. Här är det nog många föräldrar som hamnar i fällan, utan att tänka på det. De gör det med säkerhet i all välmening.
Det uttalanden av denna typ kan leda till, enligt författaren och familjeterapeuten Jesper Juul, är att barn blir osäkra och utifrånstyrda personer som slösar bort en massa energi på att leva upp till omgivningens förväntningar. Eller så blir de uppblåsta och egoistiska och söker ständigt omgivningens bekräftelse.

Självklart får man berömma sina barn men viktigast är att barn blir bekräftade som de är, och att de duger som de är. Detta är det svåra. Att få barnet att känna sig värdefull bara för att han eller hon finns till.

Något jag reflekterat över hur vuxna, som är föräldrar, kan ha en tendens att tycka att barn är duktiga redan under spädbarnstiden, bara för att de gör saker som är i förenlighet med vad de som vuxna önskar. Barnen är duktiga när de äter, sover i egen säng, INTE skriker eller på andra sätt gör som vuxna vill. Där får man tänka på att barn INTE är vuxna, barn är barn och de har ingen aning om varför vi vuxna tycker att det ska vara på ett visst sätt.

Så hur ger man sitt barn en god självkänsla? Det finns nog ingen enkel utstakad väg till detta och även de bästa föräldrar kommer att göra fel ibland.

Jag tycker att ämnet är höggradigt intressant och ämnar därför läsa Jesper Juuls pocketbok "Ditt kompetenta barn" för att få råd och inspiration. Har hittat några andra tips på hur man stärker barns självkänsla, på en sida som heter barntotal.se. Här kommer länken för den som vill läsa:

http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/utveckling_och_framsteg/saa_staerker_du_barnets_sjaelvkaensla/



1 kommentar: