Sidvisningar förra veckan

28 oktober 2010

Bikt

Jag har något att erkänna.
Jag har gått och burit på denna hemlighet ett tag nu.
Har knappt ens andats om det här hemma.

Hej jag heter Therése och jag är hemnet-knarkare.

Sådär, då var det sagt. Puh vilken lättnad.
Känns faktiskt befriande att dela min hemlighet med er.

Trähus, stenhus, mexitegelhus. Stuckaturer, öppna spisar, äppelträn. Kanske en liten liten bastu? Uppsala, Stockholm, tjottahejti?
Fyra rum eller fem?
Glasveranda, många hektar tomt, vita knutar. Hobbyrum.
Dolda fel, pantbrev och lånelöfte.

Det snurrar i min skalle när jag ser alla fina hus på marknaden. Det ena mer så än det andra. Jag svimmar dock nästan när jag tänker på hur man skuldsätter sig för livet (även om det är en god investering i framtiden).

Frågan är om det finns ett hus för lata människor med tummen mitt i handen, som mig och M. Som vägrar lägga semestern på att måla fasad, knappt orkar med att klippa gräsmatta om sommaren, och som tycker att ordet renovera smakar riktigt illa i munnen. Vi vill med andra ord ha ett i princip underhållsfritt hus. Ändå drömmer jag om ett gammalt sekelskiftesträhus på landet med asstor trädgård. Det går liksom inte riktigt ihop det här.

Att köpa hus kommer att bli mitt livs största affär. Jag må vara en liten fegis men jag tänker inte slå till innan handpenning och en ordentlig buffert finns på kontot.
Tills den dagen kommer får jag försöka hålla mitt missbruk i schack så gott det går. men det är så svårt!

www.hemnet.se Here i come.

Klickklickklickklick.

1 kommentar:

  1. Känner igen det där. Tummen mitt i handen och okunnighet om hus. Det är precis som vi. Vi har ett gammalt hus, från början 1900-talet och det är inte underhållsfritt. Finns saker att göra hela tiden. Man lär sig dock hela tiden även om det är ganska jobbigt kan jag tycka. Ibland måste man ta hjälp av hantverkare som kostar massor och är opålitliga, det är inte kul. Egentligen kanske det är bättre att hyra, men jag vet inte det, huset blir ju också mer intressant när man själv bestämmer om det som man ju gör om man äger det. Det ger sig nog med tiden. Nu tycker jag att du ska klämma ut den där lilla tösen, jag väntar med spänning på rapport. Lycka till

    SvaraRadera