Sidvisningar förra veckan

19 oktober 2010

Ännu en dag

Jaha så var det tisdag igen! På latin heter tisdag dies martis (mars dag), uppkallad efter den romerska krigsguden Mars. Lite minns jag från de 240 timmar latin vi läste i gymnasiet...Livsmålet på den tiden var ju att bli arkeolog och flytta utomlands till någon slags häftig Indiana Jones tillvaro så fort studenten var avklarad.
Riktigt så blev det ju inte, livet tar sina egna vändningar.
Det blev studier i arkeologi på universitetet och många otroliga Rom-vistelser innan jag halkade in på sjuksköterskeyrket på ett bananskal. Det är det som är charmen med att leva.
Man gör medvetna val, men man vet ändå aldrig riktigt vad som väntar bakom nästa dörr.
Jag kan ju dock på allvar säga att jag har haft en enorm nytta av mina (forn)grekiska och latinkunskaper i mitt nuvarande yrke, alltid något!!

Nog om mitt förflutna.

Det är som sagt tisdag. Det har regnat hela dagen. Magen är intakt. Jag är trött.
Har vilat hela dagen i sängen nästan, flankerad av minst en katt.
Vi har löst "grannkattsproblemet" tillsvidare med att våra missar får vara inomhus på dagtid,eller rättare sagt, de vill numera helst vara inne på dagtid. När det blir mörkt ute är gården deras, då är de ute fram till runt midnatt. Grannkatten verkar vara någon annanstans då.
Idag kom söta stallkatten till vår veranda på kvällen. Han fick kattgodis av mig och några vänliga ord. Han är jättego verkligen, Kurre som han heter. Han respekterar våra katters revir och går direkt när de kommer.
Har alltid undrat hur mycket kärlek en stallkatt egentligen får, om hästmänniskorna klappar dem ibland? Är inte så hemma i den världen...Måste de jaga råttor för sin överlevnad eller får de annan mat också tro?

Leif GW's program var mycket intressant, kommer definitivt börja följa det regelbundet. Han kan nog vara en besserwisser ibland men han verkar vara ruggigt bra på sitt jobb. Han verkar ofta tänka ett steg längre än polisen.....

1 kommentar: