Sidvisningar förra veckan

7 september 2011

Parallella liv

Det passerar några hundra miljoner tankar genom mitt brydda huvud varje dygn.
Jag är en drömmare och parallella liv upptar ofta mina tankar.

Jag funderar på alla de liv jag skulle kunnat leva, om jag gjort andra val.
Nu kanske det låter som om jag är missnöjd med det liv jag lever nu. Så är det absolut inte. Jag älskar mitt liv. Tycker bara det är så fascinerande att tänka på: hur skulle livet ha blivit - vem skulle jag ha varit, om jag vandrat andra vägar?

Tänk om jag hade pluggat på college i USA, en plan som nästan sattes i verket när jag var 20 år gammal.

Tänk om jag inte hade hoppat på impulståget och hängt med några kompisar till Rom en längre tid när jag var 19 år. Då hade jag aldrig träffat min dåvarande bästa vän, som också är min nuvarande bästa vän. En vän som alldeles säkert haft avgörande betydelse för min personliga utveckling.

Om jag aldrig jobbat på Sjötångens äldreboende i Oxelösund hade jag förmodligen aldrig satt min fot på sjuksköterskeprogrammet i Uppsala.

Det mest nervkittlande av alla OM är den där tisdagen i augusti år 2005. Om jag inte hade gått ut på Bryggans sommarklubb. Då hade jag och Mange aldrig träffats. Agnes hade inte suttit här och skrattat så hjärtligt som bara hon kan. Jag hade kanske aldrig fått uppleva en kärlek av den magnitud som nu.

Vi har alla många olika parallella liv. Liv vi kunde ha levt. Jag blir galen av den tanken ibland. Detta mest för att jag vill se, göra och uppleva så mycket under min livstid som möjligt.

Däremot tänker jag alltid att de val jag gjort har också format mig till den jag är idag, och gett mig min fina familj.

Tänker ni också så här?

1 kommentar:

  1. Jag tänker så, ofta faktiskt. Har tänkt en del på det med J och barnen. Vad hade hänt om jag inte träffat honom? Ja vi hade ju kunnat blivit svägerskor du och jag! Men så blev det ju inte. Ja det går ju inte att diskutera här, det får vi ta en annan gång.

    SvaraRadera