Sidvisningar förra veckan

6 maj 2011

En tur till leksaksaffären

Idag var det härlig fredag. Team mamma och Agnes åkte in till stan och hämtade pappan på jobbet. Sedan tog vi en tur till den stora leksaksaffären som ligger nära hans kontor. Oj säger jag bara! De hade hur mycket grejer som helst, jag blev alldeles snurrig av all färgglad plast i hyllorna. Målet var att hitta en present till Agnes kompis Alicia som fyller 1 år nu i maj samt hitta något nytt till Agnes då hon ju är stora damen nu och behöver leksaker därefter.

Jag gick mest runt med stora ögon. Pappan hittade flertalet saker som kunde vara intressanta för en ettåring. Jag, fortfarande glosögd efter alla intryck, var svår att samtala med. Jag hamnade i någon sorts barnslig trance, gick omkring och kände med händerna på mjukisdjur och flinade konstigt. Blev oerhört fascinerad av batmandräkter, låtande ankor i snören och muggar med fånig text.
Jag hade glömt allt detta. Hur det är att vara barn, ända fram till igår.
Det var fantastiskt, som att öppna en inre dörr. En dörr som varit lite på glänt i många år är nu åter öppen. Jag ser fram emot att återuppleva delar av min barndom, att få regrediera fullkomligt. Jag vill slänga mig i snöhögar, äta godis som legat på golvet inne på snabbköpet, peta mig i näsan och kolla på samma Pippi-film vareviga dag.
Jag vill måla utanför kanterna.

Plötsligt därinne på affären sprack bubblan och mitt vuxna jag tog åter över. Jag stod och tittade på en mängd långtradare i en monter. Alla hade de namn på sig: Daniel, Leif, Andreas, Johan osv. Det fanns säkert 50 stycken olika namn. Vilken finurlig idé tänkte jag och ögnade snabbt igenom dem för att se om Agnes fanns med.
Det fanns det inte. INGA tjejnamn fanns med. 50 killnamn. Vad i helvete, ska inte tjejer få ha lastbilar eller? Jag, sansade Therése, som sällan irriteras eller provoceras. Jag blev alldeles rasande. Dessa satans könsroller. Jag blir galen!
Pojkar leker med bilar och tjejer med dockor. Så tänker leksakstillverkarna.
Barn får väl leka med vad de vill och Agnes får självklart leka med dockor om hon vill. Mitt problem var att det inte fanns en möjlighet ens att en tjej skulle kunna få en sån där fin långtradare med sitt namn på. Det är ju diskriminering!

Nu är jag på krigsstigen!

Trevlig fredag på er förresten!

1 kommentar:

  1. Sund reaktion tycker jag. Heja Thérese. Köp en leksaks-motorsåg till henne. Skitkul leksak tycker jag.

    SvaraRadera