Sidvisningar förra veckan

20 april 2011

Ännu en solig dag

Idag var det i det närmaste sommarvärme i Uppsala. Jag svettades som en gris i min vårjacka. Jag och Agnes var i stan och träffade min goda vän Maja, som nu är på denna sida om ekvatorn igen. Hon har varit i Kenya och skrivit på sin masteruppsats.
Vi gick till Vaksala torg med Agnes i nya vagnen och åt lunch. Mycket trevligt!
Agnes fikade hon med, om man nu kan räkna mango och persikopuré som fika.

Det var lite läskigt att ha Agnes framåtvänd i vagnen men det går bra kortare stunder. Tydligen har studier visat att barn under ett år kan bli överstimulerade och i princip traumatiserade av att inte se mamma och pappa under färden samt av alla intryck runt omkring. Ämnet har varit hett omdebatterat under många år och nu verkar det som om de som argumenterar emot framåtvända vagnar dragit det längsta strået.
Jag kan köpa en del av argumenten men tycker ändå att alla föräldrar måste göra som de känner. Vad som är bäst för en är inte alltid bäst för alla.
Sedan bör man vara lite källkritisk och alltid fråga sig hur en studie har gjorts. Vilka metoder har använts, på vilka personer, finns det bortfall osv. Man kan inte bara svälja allt man läser.

Vår paraplyvagn är smidig och lätt att ta med sig vid resor eller kortare besök i stan. Det är just vid sådana tillfällen vi ämnar bruka den innan hon är ett år.

Imorgon inleds påskhelgen. Det ska bli skönt att få ha pappan hemma i fyra hela dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar