Sidvisningar förra veckan

8 februari 2011

Vaccination



igår fick Agnes en spruta i varje lår samtidigt av två välmenande distriktssköterskor.
Mamman hade hsndsvett och var mer än nervös när hon satt där med barnet i knät.
Agnes överlevde, liksom mammans hjärta. Hon skrek förstås, men tystnade snabbt när ögonen fick vila på BVC:s fina mobil med stjärnor och planeter.
Kvällen fortlöpte utan allvarliga biverkningar. Ingen anafylaxi och ingen hög feber.
Det bjöds dock på en hel del gnäll som endast avhjälptes med famnen och tutte.
Efter en supp alvedon däckade Agnes och sov hela natten som vanligt, lite oroligare sömn bara. Och ett outtömligt amningsbehov, vilket lämnar undertecknad med glåmig blick och påsar under ögonen idag. Som sjuksköterska vet jag att suppar ska ges med den "trubbiga " delen först, inte den mer logiskt formade diton. Jag noterade igår att detta inte står i bipacksedeln. Jag kunde inte hitta det iallafall. På fass.se ska det stå har jag för mig men det är ju inte bra om gemene man inte vet hur man använder standardläkemedel...

Agnes väger nu 6200 g och mäter 63,5 cm.

Nu ska jag pussa på Agnes och sjunga för henne. Det älskar hon. Just nu är Nirvana favoritbandet.

1 kommentar:

  1. Kommer ihåg när jag gjorde VFU på BVC... hemskt när bebisarna skulle vaccineras... :S

    Ang supparna så lärde jag mig bara härom månaden att den skulle ges "tvärtemot" vad man tror... med trubbiga sidan först... HELT ologiskt faktiskt!! Det är ju en perfekt grop för fingret på den trubbiga sidan, men den ska tydligen stanna kvar bättre...

    MEN det står inte heller i fass hur man ska föra i den, bara att om den "smält" och mjuknat så ska man spola den i kallt vatten innan man öppnar den...

    googlade och hittade en diskussion om det :P http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42193066.html

    kram

    SvaraRadera