Sidvisningar förra veckan

18 januari 2011

Musik är plockgodis

Tack pappa för att du spelade Beethoven på högsta volym om söndagarna när man desperat ville ha sovmorgon. Tack pappa för din varierade musiksmak. Vi är inte alltid överens om vad som är bra men tack snälla du för att jag fick växa upp med musik ständigt närvarande, att jag fick uppleva världen genom detta fantastiska medium.


Musik är glädje, musik är terapi. Det är eufori. Många av de minnen jag bär inom mig är intimt förknippade med en låt. Jag älskar att det är så. Jag kan höra musik, och händelser jag har glömt liksom exploderar i mig på nytt. Känslor, tankar, smaker, dofter - allt kommer åter och jag kastas tillbaka i upplevelsen.

Det finns otroligt många bra låtar men vissa ligger mig varmare om hjärtat. Dessa tänker jag samla till ett s.k "mixed tape" som Agnes ska få i present när hon bli äldre. Då kanske hon kan sitta och lyssna på det när hon dricker öl med sina kursare i det minimala korridorsrummet nån gång år 2030 nånting...

Varsågod Agnes, här kommer 23 extra speciella låtar. Från mamma, till dig.



1. Songbird - Fleetwood Mac


2. Love will tear us apart - Joy Division


3. I wanna be adored - Stone Roses


4. Speed of sound - Coldplay


5. Karenina - Thåström


6. Running up that hill - Kate Bush


7. Go your own way- Fleetwood Mac


8. Everyday is like sunday - Morrissey


9. All along the watchtower - Jimi Hendrix


10. Cherry lane - Ryan Adams


11. There is a light that never goes out - The Smiths


12. Enjoy the silence - Depeche Mode


13. Comfortably numb - Pink Floyd


14. Annie waits - Ben Folds


15. Into wonderland - Mike Oldfield


16. Pictures of you - The Cure


17. Saker man ser - Kent


18. The only boy living in New York - Simon and Garfunkel


19. Stand inside your love - Smashing Pumpkins


20. Trouble sleeping - The Perishers


Bonustrack: Alone in Kyoto - Air
Bonustrack: Perfect day - Lou Reed
Bonustrack: Dark heart - Broder Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar