Sidvisningar förra veckan

28 mars 2011

Lista

Lånar denna lista från Sara!

GRAVIDITET
När fick ni reda på att du var gravid? 12 Februari 2010
Var det planerat? Jajjemän.
Mådde du illa under graviditeten? Från vecka 7 till vecka 15...levde på vattenmelon och resorb ett tag för att överhuvudtaget få i mig vätska...
Hade du mycket foglossningar? Litegrann från mitten av graviditeten fram till några veckor innan Agnes föddes. Men det var inte så farligt.
Hade du någon hormonrand? Ja.
Fick du bristningar? Ja de kom en månad innan hon kom ut.
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Vi tog reda på könet på rutinultraljudet.
Vad ville du att det skulle bli för kön? Spelade ingen roll!
Hade du några speciella cravings? Oj en massa perioder med en massa saker. Ett tag var det 88:an-glass, ett tag dubbelnougat och wienerbröd. Den craving som varade längst var satsumas.
Vad gillade du för mat? Pastasallad när jag kunde äta och inte mådde illa.
Någon maträtt du avskydde? Alla när jag mådde illa, annars hade jag svårt för starka dofter, speciellt matos och kattmat.
Hade du halsbränna? Mycket. Särskilt när jag jobbade natt. Då var det jobbigt.
Behövde du kissa ofta? OM!
Hur mycket gick du upp? Ca 22 kg ( Gick 16 dagar över tiden...)
Är du nöjd över din graviditet? Nja, det var ok men jag kände väl aldrig att det var "såå fantastiskt" som många andra verkar känna. Snarare en transportsträcka och en jobbig hormonell berg och dalbana till belöningen kom...
Var du rädd för förlossniningen? I perioder.

FÖRLOSSNINGEN
När startade din förlossning? Blev igångsatt den 5 november 2010.
Vilken vecka var du i? 42 + 2 om jag inte minns fel
Gick du över tiden? Ja 16 dagar
Hur startade din förlossning? Se ovan.
När åkte ni in? 5 november
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Lustgas, TENS, EDA (bolusdos x 1), Pudendusblockad.
Hur länge hade du värkar? En helsikes massa timmar!
Tyckte du att värkarna gjorde ont? ja det var fruktansvärt jobbigt.
Grät du? Nej itne vad jag minns.
Skrek du? Ja.
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Det vet jag faktiskt inte riktigt, var ganska borta =)
Hur lång tid tog krystvärkarna? Ingen aning. Krystade bara tre gånger har jag för mig, innan hon kom ut med sugklocka.
Vem var med på din förlossning? Magnus, två barnmorskor, en förlossningsläkare, en till läkare (antagligen en ST) och en undersköterska.
Hade du ont efteråt? Ja det var hemskt.
Är du nöjd över din förlossning? Det var den värsta och bästa dagen i hela mitt liv. Men förlossningspersonalen var underbar. Det var också skönt att själv vara vårdpersonal och kunna de flesta termer samt känna sig trygg i sjukhusmiljön.

BEBISEN
Mådde bebisen bra när den kom ut? Hon mådde prima hela tiden!
Vad blev det för kön? Flicka. Sara Agnes Cecilia.
Vad vägde han/hon? 4040 g
Hur lång var han/hon? 53 cm.
Ville bebisen amma på en gång? Nja, det tog en stund men sedan fungerade allt toppen.
Hade bebisen gulsot? Ja.
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Ja.
Vad fick han/hon för namn? Agnes
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Vi kallade henne Agnes i magen under hela graviditeten och tyckte bara att det var ett fint namn. Sedan tycker jag om boken Agnes Cecilia av Maria Gripe. Det var nog en hel del därifrån också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar